همه چیز درباره پذیرش تحصیلی کانادا در مقطع لیسانس 2024

5/5 - (1 امتیاز)

مقطع تحصیلی لیسانس یکی از دوره‌های تحصیلی پر متقاضی برای پذیرش تحصیلی کانادا است. در این میان با وجود داشتن چند برگ برنده، مثل سوابق درخشان تحصیلی یا یک انگیزه نامه‌ی قوی می‌توانید شانس خود برای دریافت پذیرش تحصیلی کانادا را بالاتر برده و گوی سبقت را از سایر رقبای خود بربایید.

تحصیل در کانادا

پذیرش تحصیلی در مقطع لیسانس در کانادا دارای مزایای فراوانی است که می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللی جذاب باشد. اینجا پنج مزیت اصلی این فرآیند آموزشی ذکر شده است:

1. کیفیت بالای آموزش: دانشگاه‌های کانادایی به عنوان برترین مراکز آموزشی جهان شناخته می‌شوند و برنامه‌های تحصیلی متنوع و کیفیت بالایی را ارائه می‌دهند. دانشجویان لیسانس در این دانشگاه‌ها از فضای آموزشی بی‌نظیری بهره‌مند می‌شوند.

2. تنوع آموزشی: دانشگاه‌های کانادایی برنامه‌های تحصیلی گسترده‌ای را در اختیار دانشجویان می‌گذارند تا آن‌ها بتوانند با توجه به علاقه‌ها و توانایی‌های خود رشته تحصیلی مناسب را انتخاب کنند.

3. محیط زیستی مناسب: کانادا با طبیعت زیبا، جو آرام و محیط شهری پویا، به دانشجویان امکان می‌دهد تا علاوه بر تحصیل، از زندگی فرهنگی و اجتماعی گوناگون نیز لذت ببرند.

4. فرصت‌های شغلی: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا از طریق برنامه‌های کارآموزی و ارتباط نزدیک با صنعت، فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را در این کشور دارند.

5. تجربه بین‌المللی: تحصیل در کانادا به دانشجویان فرصت می‌دهد تا با فرهنگ و زبان جدید آشنا شده و تجربه بین‌المللی مفیدی کسب کنند که به آن‌ها در زندگی حرفه‌ای و شخصی کمک خواهد کرد.

از کجا شروع کنیم؟

طول دوره تحصیل در مقطع لیسانس بین سه تا چهار سال به صورت تمام وقت است که البته این مدت به تناسب رشته تحصیلی و استان محل تحصیل می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد. معمولاً پذیرش در این دوره‌ها در ترم سپتامبر و در برخی موارد در ماه ژانویه صورت می‌گیرد و ممکن است در این میان برخی رشته‌ها احتیاج به مصاحبه داشته باشند؛ بنابراین شرایط رشته‌ها با هم متفاوت است. به علاوه وجود فاصله تحصیلی برای دوره لیسانس هم بسیار مهم است و چنانچه این فاصله بیش از دو سال باشد، ریسک پذیرش را بالا می‌برد، مگر اینکه با دلایلی منطقی و قوی مثل خدمت سربازی و … بتوانید این مورد را توجیه کنید.

دانشجو در طول تحصیل نیز اجازه کار به صورت پاره وقت و در محدوده ۲۰ ساعته به صورت هفتگی را دارد و استفاده از این مزیت می‌تواند بار هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا را کاهش دهد. هزینه تحصیل در دوره لیسانس در کانادا معمولا از ۵ تا ۳۰ هزار دلار در سال بسته به نوع دانشگاه و رشته متغیر است، اما این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که به دانشجویانی که معدل بالا دارند ممکن است کمک هزینه‌های تحصیلی بین ۱۵۰۰ تا ۹۰۰۰ هزار دلار نیز اعطا شود. به علاوه نمرات خوب و قابل و قبول در مقطع لیسانس، زمینه لازم برای دریافت بورس تحصیلی را نیز فراهم خواهد کرد. در کنار تمام این موارد، اجازه همراه نیز بسته به موارد مختلف بررسی می‌شود و پس از بررسی و تأیید فرد همراه نیز می‌تواند وارد خاک کانادا شود.

اگر موفق به دریافت پذیرش تحصیلی در کانادا برای مقطع لیسانس شدید، این نکته را هم در نظر داشته باشید که یکی از ویژگی‌های دوره لیسانس در کانادا انعطاف‌پذیر بودن این دوره است، این ویژگی باعث می‌شود تا دانشجویان به راحتی برنامه‌های کارشناسی خود را تغییر دهند. این انعطاف‌‌پذیری دانشجویان را قادر می‌سازد تا بتوانند به صورت همزمان دو رشته لیسانس را در دانشگاه مورد نظر خود بگذارنند.

اطلاعات بیشتر در این زمینه و راهنمای سایر مقاطع تحصیلی را در وبسایت دفتر مهاجرتی ایران کانادا خانم عزیزی مطالعه کنید.

شرایط پذیرش تحصیلی کانادا (لیسانس)

الف) داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل خوب: معدل دیپلم دانشجو می‌بایستی حداقل ۱۴ باشد و البته برای برخی از رشته‌ها معدل بالای ۱۵ نیاز است. در صورتی که دانشجویان مقطع پیش دانشگاهی را گذرانده باشند، می‌توانند برای دوره لیسانس اقدام کنند، ولی در برخی از رشته‌ها بایستی تعدادی از دروس اصلی دوره پیش دانشگاهی را قبل از شروع دوره لیسانس طی کنند و یا تعدادی واحد اضافه در دوره لیسانس بگذرانند.

ب) داشتن مدرک زبان معتبر با نمره قابل قبول: به طور کلی داشتن مدرک بین المللی زبان یکی از شروط اصلی پذیرش تحصیلی کانادا محسوب می‌شود، زیرا بدون دانستن زبان، دانشجو با مشکلاتی جدی در مسیر تحصیلی و کاری خود مواجه خواهد شد، در این میان همان طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، هر دانشگاه کانادا حداقل‌هایی برای نمرهٔ این آزمون‌ها در نظر می‌گیرد، اما بیشتر دانشگاه‌ها این حداقل را برای آزمون تافل ۵۷۰ (آزمون کاغذی) و ۲۳۰ (آزمون اینترنتی) در نظر می‌گیرند و این علاوه بر آزمون تعیین سطح زبان جداگانه‌ای است که ممکن است برخی دانشگاه‌ها در دستورالعمل خود به عنوان یکی از شرایط پذیرش تحصیلی کانادا داشته باشند.

ج) داشتن یک انگیزه نامه قوی: انگیزه‌نامه مهم‌ترین مدرکی است که با استفاده از آن می‌توانید پرونده‌تان را متمایز از دیگران کنید. پیش از این به طور مبسوط درباره انگیزه نامه و نحوه نگارش آن سخن گفتیم.

د) توصیه نامه تحصیلی: اگرچه وجود توصیه نامه در مقاطع بالاتر تحصیلی تأثیر مضاعفی بر روند پروسه پذیرش تحصیلی کانادا دارد، اما در مقطع پر متقاضی لیسانس هم می‌تواند راهگشا باشد و شما را زودتر به مقصودتان برساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.