بهترین غذاهای محلی و سنتی لاهیجان

5/5 - (1 امتیاز)

 

از شیرینی‌ های محلی گرفته تا غذاهای اصیل و متنوع، آشپزی لاهیجان با تنوع و فراوانی غذاهای محلی شهرت دارد. در این مقاله از سایت زوم تراول ، به معرفی و بررسی بهترین غذاهای سنتی لاهیجان، از طعم‌ های دلچسب تا تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آنها، می‌ پردازیم. این غذاها نه تنها ذائقه‌ های ما را برآورده می‌ کنند، بلکه در زمینه‌ی جذب مسافران و تبادل فرهنگی نیز نقش بسزایی دارند.

معرفی غذای های سنتی لاهیجان

لاهیجان، شهری کوچک و زیبا در استان گیلان، به عنوان یکی از جواهرات فرهنگی و طبیعی ایران شناخته می‌ شود. اما جذابیت این شهر به تنهایی به معماری و زیبایی طبیعت آن محدود نمی‌ شود؛ بلکه غذاهای ارزشمند و متنوعی نیز در این منطقه یافت می‌ شود که بخش مهمی از فرهنگ و سنت آن را تشکیل می‌ دهند. در ادامه این مقاله به معرفی غذاهای سنتی لاهیجان می پردازیم با ما همراه باشید.

مرغ و آلوی لاهیجان

غذاهای سنتی لاهیجان

تخصص شمالی‌ ها در پخت غذاهای متنوع با استفاده از مرغ و چاشنی‌ های فراوان، بی‌ نظیر است. از مرغ‌ های ترش با سبزیجات محلی گرفته تا مرغ با آلو و رب‌ های نارنج و انار، تنوع غذاهای مرغی در مناطق شمالی فراوان است. یکی از این غذاها، خورش مرغ و آلو است که به عنوان یک غذای مجلسی و محبوب در لاهیجان شناخته می‌ شود.

برای آماده‌ سازی خورش مرغ و آلو، ابتدا پیاز و سیر را نگینی خرد کرده و با زردچوبه و فلفل تفت می‌ دهیم. سپس آلو را خیس کرده آب اضافی آن را می گیریم. حالا آلو ها را درون قابلمه می‌ ریزیم. اضافه کردن رب انار، رب نارنج و برگه زرد آلو خیس شده را انجام می‌ دهیم و مواد را تفت می‌ دهیم. سپس نصف لیوان آب جوش اضافه کرده و مواد را با هم مخلوط می‌ کنیم. حالا مرغ را اضافه کرده و یک لیوان آب جوش دیگر اضافه می‌ کنیم و آن را به مدت یک ساعت روی حرارت کم قرار می دهیم تا خورش بپزد و آماده سرو شود. بهتر است از آلوی سیاه برای طعم و مزه بهتر این غذا استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: جاهای دیدنی لاهیجان

خورشت سبزی فسنجان

غذاهای سنتی لاهیجان

غذاهای سنتی لاهیجان سال‌ هاست در فرهنگ ما جا گرفته‌ اند و اغلب نسخه‌ های دیگری از خود دارند که به همان اندازه خوشمزه و ویژه هستند. خورشت سبزی فسنجان، یکی از این غذاهای لذیذ و منحصر به‌ فرد است که مخصوص گیلان می‌ باشد.

برای آماده‌ سازی، پیاز را با نمک و فلفل به گوشت اضافه کرده و خوب هم‌ بزنید. سپس در یک کاسه کوچک، کمی آب بریزید و کنار دستتان قرار دهید. از گوشت به اندازه یک نخود بردارید و آن را در دستتان گرفته و به‌ صورت توپ‌ های کوچک شکل دهید. همه گوشت‌ ها را به همین شکل آماده کنید. سپس در یک تابه مناسب، روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید و درون آن گوشت‌ های قلقلی را سرخ کنید.

در یک قابلمه، روغن را گرم کنید و پیاز ها را سرخ کنید تا طلایی شوند. هویج را رنده کنید و به همراه سبزی‌ های خرد شده و گردوی آسیاب شده به پیاز اضافه کنید و تفت دهید. سپس آب جوشیده را به مواد اضافه کنید و همه را در قابلمه بگذارید تا بپزند. پس از نیم ساعت، رب انار و نمک را اضافه کرده و هم بزنید. بعد از دو ساعت، شکر را به خورش اضافه کنید. حالا کوفته‌ های پخته شده را به آن اضافه کنید. سپس صبر کنید تا خورش به جوش بیاید و خوب جا بیفتد.

شش انداز گیلکی

غذاهای سنتی لاهیجان

شش انداز یکی از غذا های محلی و محبوب استان گیلان است که به دلیل ترکیبات خاص و منحصر به‌ فردش، دارای طعم و عطر بسیار لذت‌ بخشی است. این غذا در شهرهای گیلان، شیراز و زنجان، به‌ ویژه در روز های خاصی مانند چهارشنبه سوری و عید نوروز، تهیه و مصرف می‌ شود.

مغز گردو را به مدت دو بار چرخ کنید تا به طور کامل نرم شود. پیاز را رنده کرده و درون ماهیتابه روغن بریزید و آن را تفت دهید تا به رنگ طلایی برسد. سپس مغز گردو را به آن اضافه کرده و با پیاز ها تفت دهید. پس از آن، ۳ لیوان آب سرد را به آن مخلوط بیفزایید و اجازه دهید مغز گردو با حرارت ملایم بپزد. بادمجان‌ ها را پوست بگیرید و آنها را خلالی درشت خرد کنید. در نهایت، بادمجان ها را سرخ کنید و با رب اناری که از قبل رقیق کردید، به مغز گردو ها اضافه کنید. غذای شیش انداز باید کمی آبدار و جا افتاده باشد تا آماده سرو شود.

میرزا قاسمی

غذاهای سنتی لاهیجان

این غذای سنتی لاهیجان به نام میرزا قاسمی شناخته می‌ شود که توسط محمد قاسم خان، والی حاکم رشت در دوران ناصرالدین شاه قاجار، ابداع و گسترش یافت. او به عنوان مخترع این غذا، نام خود را بر این غذا ثبت کرد.

برای آماده‌ سازی این غذا، ابتدا بادمجان‌ ها را کباب کرده و سپس پوست و سر بادمجان‌ ها را جدا می‌ کنیم. سپس بادمجان‌ ها را ساطوری خرد می‌ کنیم. گوجه‌ فرنگی‌ ها را در آب جوش می‌ ریزیم و پوست آن‌ ها را می‌ کنیم، سپس گوجه های پخته شده را خرد کرده و کنار می گذاریم.

حالا سیر کوبیده شده را داخل روغن داغ می‌ ریزیم تا کمی سرخ شود و عطر طعم بهتری بگیرد. بعد بادمجان‌ ها و گوجه‌ هایی که از قبل آماده کردیم را به همان تابه اضافه کرده و سرخ می‌ کنیم. حالا مقداری نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم و مایه را در یک طرف ماهی تابه قرار می‌ دهیم. در طرف دیگر خالی ماهی تابه، تخم‌ مرغ‌ ها را می شکنیم و شروع به درست کردن تخم مرغ ها می کنیم. حالا در آخر تمام محتویات تابه را با هم مخلوط می‌ کنیم.

فسنجان مرغ

غذاهای سنتی لاهیجان

در منطقه‌ی گیلان، کشاورزان علاوه بر هدایای معمولی مانند مرغ و جوجه و برنج درجه یک، به ارباب‌ ها مرغ لاکو نیز هدیه می‌ دادند. این مرغ یا مرغابی در یک فسنجان فراوان و غلیظ آماده می‌ شد و ارباب به عنوان هدیه برای فردی که مرغ لاکو را آورده بود، مقداری پول یا پارچه اهدا می‌ کرد.

در تهیه‌ ی این غذا، گردو و رب انار اهمیت بسیاری دارد. اگر تصمیم به آماده‌سازی این غذا با مرغ شهری داشتید، گردو را بپزید تا روغن آن جدا شود و سپس مرغ را به آن اضافه کنید. برای تزئین این غذا، استفاده از چند عدد بادمجان سرخ شده بسیار موثر و کاربردی است. در گذشته، برای بهبود طعم غذا، مردم گیلان همراه با گردو، قیسی نیز استفاده می‌کردند تا طعم آن شیرین‌ تر شود.

سخن آخر

در آخر ما در این مقاله به معرفی غذاهای سنتی و محلی لاهیجان پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مسافران و عزیزان مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.