معرفی 4 کاروانسرای یزد برای عکاسی و ثبت خاطرات

5/5 - (1 امتیاز)

استان زیبای یزد، زیبایی‌های متنوع و منحصربه‌فردی از دل تاریخ دارد. اگر به این خطه زیبای کشورمان سفر کرده‌اید و به‌دنبال بهترین لوکیشن‌های عکاسی در یزد هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا 4 کاروان‌سرای این استان برای عکاسی و ثبت خاطرات را به شما معرفی کنیم. همچنین شما می‌توانید با خرید بلیط قطار مشهد یزد سفری ارزان و درعین‌حال جذاب را به شهر زیبای بادگیرها تجربه کنید. گفتنی است که در زمان پیش فروش قطار، بلیط‌ های مورد‌نیازتان را به‌موقع و با قیمت مناسب به‌دست خواهید آورد.

1- کاروان‌سرای مشیر؛ شیک‌ترین کاروان‌سرای یزد

کاروان‌سرای مشیر، یکی از زیباترین کاروان‌سراهای یزد، مربوط به دوران قاجار است. در آن زمان، این کاروان‌سرا محلی برای استراحت مسافران بود. این بنا معماری خاص و چشم‌نوازی دارد. با مرمت و بازسازی کاروان‌سرای مشیر در سال 1384 و تبدیل‌شدن به هتل و اقامتگاه، جذابیت‌های بیشتری به این فضا افزوده شده است. محیط کاروان‌سرای مشیر به‌ویژه در شب‌ها که درخشش نور چراغ‌های آن دورتادور حیاط خودنمایی می‌کنند، گزینه‌ای ایده‌ال برای عکاسی در شب هستند. البته منظره روز این بنا نیز بسیار زیبا و دل‌انگیز است.

کاروان‌سرای مشیر یزد دارای 19 واحد پذیرایی است و می‌تواند 50 گردشگر را در یک زمان اسکان دهد. اتاق‌های این هتل نیز از دکوراسیون و امکانات بسیار خوبی از‌جمله اینترنت، رستوران و پارکینگ برخوردارند. با اقامت در این هتل سنتی زیبا، ساعات بیشتری را برای عکاسی در اختیار خواهید داشت.

آدرس کاروان‌سرای مشیر یزد

کاروان‌سرای مشیر در بلوار امامزاده جعفر، خیابان مصلی و بازارچه مشیرالممالک قرار گرفته است.

2- کاروان‌سرای شاه‌عباسی میبد؛ بنایی زنده و بازمانده از دل تاریخ

کاروان‌سراها در تاریخ ایران از اهمیت زیادی برخوردار بوده‌اند؛ این بناها مأمنی برای کاروانیان، تجار و بازرگانان محسوب می‌شدند. در استان یزد و در نزدیکی شهر زیبای بادگیرها، چندین کاروان‌سرای نامی وجود دارد که یکی از آن‌ها، کاروان‌سرای شاه‌عباسی میبد است. این کاروان‌سر‌ا که در سطح جهانی شهرت دارد، در دل کویر واقع شده است. معماری چشم‌نواز و بخش‌های مختلف این کاروان‌سرا، سوژه‌های مناسبی را برای به‌تصویر‌کشیدن لحظات فراهم می‌کند.

کاروان‌سرای شاه‌عباسی میبد به شیوه چهار ایوانی و با استفاده از آجر ساخته شده و شامل بخش‌های مختلف از‌جمله هشتی ورودی، حیاط مرکزی، چاپارخانه، آب‌انبار، یخچال و قبرها، مهتابی، حوض‌خانه، فضاهای سرپوشیده شرقی و غربی و تعداد 100 اتاق برای استفاده کاروانیان بوده است. قدمت این بنا به عصر صفویه باز‌می‌گردد و می‌توان سبک معماری صفوی را به‌وضوح در آن مشاهده کرد. کاروان‌سرای شاه‌عباسی، امروز یک بنای زنده است و در آن محصولات صنایع‌دستی بومی میبد یزد، تولید و عرضه می‌شود. این بنا در سال 1357 به‌عنوان یک اثر ملی به‌ثبت رسید.

آدرس کاروان‌سرای شاه‌عباسی میبد

کاروان‌سرای شاه‌عباسی، در استان یزد، محله رشیدالدین میبد، میدان شهرداری و بلوار قاضی میرحسین این شهر واقع شده است. این مجموعه کاروانی در راه ری-کرمان قرار دارد و هسته بنیادین آن را باید یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های راهداری دانست.

3- کاروان‌سرای زین‌الدین مهریز؛ بنایی مدور با جلوه بی‌نظیر

کاروان‌سرای زین‌الدین در استان یزد، یکی دیگر از بناهای خوش‌طرح و مستحکم بازمانده از دوران صفویان است. در قرن 10 هجری قمری، زمانی که زین‌الدین گنجعلی‌خان ریگ حاکم کرمان بود، این بنا را به دستور شاه‌عباس صفوی ساخت. امروزه کاروان‌سرای زین‌الدین مهریز به اقامتگاه سنتی برای میزبانی از گردشگران تبدیل شده است. رباط زین‌الدین یک کاروان‌سرای بین‌شهری با پلان مدور و پنج برج نیم‌دایره است و درواقع این بنا تنها کاروان‌سرای مدور ایرانی به‌شمار می‌رود.

یک در نسبتا وسیع در ضلع جنوبی بنا وجود دارد که پس از آن به هشتی و صحن 12ضلعی خواهید رسید. اطراف صحن این کاروان‌سرا، رواق‌های سکودار و در انتهای هر رواق اتاق‌هایی شبیه به‌هم ساخته شده‌اند. در قسمت شمالی رباط، اتاق‌هایی وجود دارد که شاه‌نشین عمارت هستند. این اتاق‌ها سقف‌های بلند و کاربندی گچی دارند. در حیاط اصلی مجموعه، صف‌های چندضلعی را می‌بینید که با گیاهان سرسبز و گل‌های رنگارنگ منظره‌ای چشم‌نواز ایجاد کرده‌اند.

در دو سمت کاروان‌سرای زین‌الدین، پله‌هایی ساخته شده که به پشت‌بام راه دارد و اکثر افراد برای تماشای آسمان شگفت‌انگیز کویر در شب، از‌طریق این پله‌ها به پشت‌بام کاروان‌سرا می‌روند. برجسته‌ترین ویژگی معماری کاروان‌سرای زین‌الدین، قرینه‌بودن شرق و غرب است که باعث می‌شود جلوه خاصی داشته باشد.

آدرس کاروان‌سرای زین‌الدین مهریز یزد

کاروان‌سرای زین‌الدین در مهریز استان یزد واقع شده است. برای دسترسی به این مکان باید به 60کیلومتری جنوب یزد و 40کیلومتری مهریز بروید. گفتنی است اگر از مشهد عازم سفر هستید، خرید بلیط قطار مشهد یزد شما را با هزینه کم به شهر یزد می‌رساند و از آنجا می‌توانید به‌آسانی به این مکان‌های تاریخی استان یزد بروید. یادآور می‌شویم که بلیط قطارهای مشهد یزد در ایام اوج سفر، خیلی سریع به‌فروش می‌رسد؛ بنابراین، جهت مواجه‌نشدن با تکمیل ظرفیت قطارها، بهتر است بلیط ‌های موردنیازتان را در زمان پیش فروش بلیط قطار مشهد و یزد تهیه کنید.

4- کاروان‌سرای علی‌آباد در مهریز یزد

اگر به عکاسی در لوکیشن‌های سنتی علاقه دارید، کاروان‌سرای علی‌آباد نیز می‌تواند گزینه‌ای ایده‌ال برای شما باشد. این کاروان‌سرا در زمان قاجار ساخته شده است. کاروان‌سرای علی‌آباد، پلانی مربع‌شکل دارد و اکثر مصالحی که در ساخت آن به‌کار رفته از آجر، خشت و گل است. ضلع شمالی این بنا به جاده اشراف دارد که با چهار صفه در اطراف احاطه گردیده است. همچنین این بنا یک صفه میانی که راهروی ورودی به داخل بنا در آن قرار گرفته و ده صفه دیگر هم دارد. کاروان‌سرای علی‌آباد از بخش‌های مختلفی همچون چهار مدخل اصلی، راهروهای اصطبل، برج‌های مدور دیده‌بانی و … تشکیل شده است. در مجموع، این کاروان‌سرا مجموعه‌ای زیبا و چشم‌نواز است که می‌تواند سوژه مناسبی برای عکاسی در یزد باشد.

آدرس کاروان‌سرای علی‌آباد یزد

کاروان‌سرای علی‌آباد یزد در روستای علی‌آباد، بر سر راه مهریز به هرات و در جاده اصلی یزد به‌طرف بندرعباس واقع شده است.

فلای تودی، سایت معتبر فروش و پیش فروش بلیط قطار

شهرهای کویری استان یزد، مملو از جاذبه‌های رنگارنگ طبیعی و تاریخی هستند که هرساله گردشگران بسیاری را از شهرهای مختلف ایران به‌ویژه مشهد به سمت خود می‌کشانند. با خرید بلیط قطار مشهد یزد می‌توانید سفری ارزان به این شهر داشته باشید و بودجه بیشتری را برای رفتن به مکان‌های دیدنی یزد از‌جمله کاروان‌سراهای تاریخی این استان ذخیره کنید. فلای تودی به‌عنوان معتبرترین سایت فروش و پیش فروش قطار، امکان رزرو بلیط را فقط در چند دقیقه برای‌ شما فراهم می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.